Publicatie op de website, 24 september 2024

AI en IoT als focus voor uitbreiding van Codit in Europa

Consultancy.nl, geschreven op 7 oktober 2020

null

Een nieuwe baan starten in deze tijd, terwijl het merendeel van Nederland vanuit huis werkt, is anders dan anders. Maar zeker niet onmogelijk. Ronny Asscher-Magid van headhuntersbureau SENSE Recruitment gaat in gesprek met Pieter Lacroix, recent aangetreden als General Manager van Codit Nederland.

Codit is een dochteronderneming van Belgisch telecomgigant Proximus, dat de afgelopen jaren in snel tempo is uitgebreid naar meerdere vestigingen door heel Europa. SENSE Recruitment had als opdracht de nieuwe voorman voor Codit Nederland te vinden, en afgelopen zomer is Pieter aangewezen om de club verder uit bouwen en de afdruk in de Nederlandse markt te vergroten.

Een bijzondere tijd om aan een nieuwe baan te starten?

Zeker bijzonder, de sollicitatie heeft ook volledig online plaats gevonden. Toch spannend bij je eerste werkdag om op kantoor te komen waar je nog niet eerder de sfeer fysiek hebt op kunnen pikken. Ik had verwacht dat het ontbreken van de non-verbale communicatie de gesprekken lastiger zou maken, maar eigenlijk ging het heel goed.

Met de sfeer is het overigens goed gekomen, het bevalt me hier heel goed tot zover. Vanwege Covid-19 zitten we niet dagelijks met het voltallige team op kantoor, maar het werk van Codit is uitstekend op afstand te doen.

Wat is je ambitie met Codit aankomend jaar?

Onze roots liggen bij integratie, het aan elkaar knopen van systemen, applicaties en gegevensstromen. De rode draad in onze dienstverlening is het samenbrengen van data uit verschillende systemen en daar slimme dingen mee doen. Onze diensten gaan steeds meer richting Artificial Intelligence (AI), Machine Learning (ML) en Internet of Things (IoT).

Het is een logisch vervolg op hetgeen we eigenlijk altijd deden, maar vandaag met de nieuwste technologieën waarmee wij nog meer kunnen betekenen voor onze klanten. Deze lijn wordt binnen Codit breed door Europa gedragen. Mijn taak is om dit extra kracht bij te zetten en de oplossingen die we al in de praktijk brengen nog steviger op de kaart te zetten.

Herkenbaar, bedrijven hebben een grote bak aan data beschikbaar en willen er iets mee. Maar wat? En hoe speelt Codit hierop in?

Hier komt AI om de hoek kijken met steeds verbeterende zelflerende systemen en IoT-apparaten die allemaal data naar de cloud spugen. En wij helpen onze klanten om hier slimme dingen mee te doen. AI en IoT moet je zien als oplossingen die op zoek zijn naar een probleem. In boardrooms wordt hierover gesproken en ze moeten er iets mee. Er wordt veel budget vrij gemaakt, maar wat ze ermee kunnen weten ze nog niet.

Wij houden AI Design- en IoT Kickstart-workshops met de klant en laten zien hoe je die technologieën kunt gebruiken en komen tot een value propositie en creëren een business case. Uit deze business case blijkt de gecreëerde waarde. Dit betekent bijvoorbeeld inzicht krijgen in procesverbetering, een nieuwe manier vinden om klanten en partners te bedienen of een significante kostenbesparing te bewerkstelligen.

Jullie zijn nu heel actief in de maritieme sector. Aan wat voor oplossingen moeten we dan denken?

Binnen de scheepvaart is er veel mogelijk voor kostenbesparing en optimalisatie, een interessante sector voor ons om in uit te breiden. Er kan veel bespaard worden op preventief onderhoud op de schepen. Koste wat kost mag een schip niet kapot gaan, laat staan midden op zee. Preventief onderhoud is een belangrijk punt, waardoor extra buffer en zekerheid in acht wordt genomen. Je bent vaak eerder dan nodig onderhoud aan het plegen en dat kost geld.

Als je 1.000 schepen hebt en je exact weet wanneer je onderhoud moet plegen op een schip, lopen de besparingen op jaarbasis in de miljoenen op. Met onze Connected Vessels-propositie maken wij schepen IoT connected. De verschillende onderdelen van het schip sturen informatie over hun staat, waardoor je precies weet wanneer het juiste moment is om onderhoud uit te voeren.

Soortgelijke oplossingen vind je in de logistiek waar technologie het mogelijk maakt om slimmer en efficiënter te plannen. Of bij het uitwisselen van informatie midden op zee, wat vaak moeilijk is bij het ontbreken van een kostbare satelliet verbinding. Met edge-componenten kan het schip, wanneer het wel weer verbinding heeft, makkelijk informatie via bulk versturen.

Juist nu bedrijven extra moeten bezuinigen, maar tegelijkertijd klantbehoud topprioriteit is, komen veel bedrijven in een spagaat. Wel of niet de investering nu doen? Ondanks de voordelen op de lange termijn, moeten ze komend jaar ook nog goed door zien te komen. Hoe ervaren jullie dat?

Voor sommige klanten geldt dit zeker, maar neem bijvoorbeeld de banken waar fraude een belangrijke topic is. Witwassen van geld, financiering van terrorisme en andere misdrijven zijn onderwerpen waar ze nu iets aan moeten doen, vanuit de overheid en ook omwille van hun eigen imago. Hiervoor hebben we AI-gebaseerde fraudedetectie ontwikkeld en de eerste successen zijn al geboekt.

Zo is er voor iedere sector wel iets te bedenken wat vandaag wel de prioriteit krijgt, waarbij wij altijd bij de klant beginnen met de vraag hoe hun bedrijf eruit zou moeten zien in de ideale wereld, als er geen restricties zouden zijn, zoals legacy systemen of organisatorische, procesmatige of politieke restricties. Samen met een klant beland je dan in een greenfield discussie waar creativiteit en innovatie altijd leidt tot de mooiste ideeën die werkelijk waarde opleveren.

SENSE Recruitment, The Search Agency in Transformatie, Organizational Excellence, Digitalisering en Data analytics.